fbpx

Veien videre fra dagen du blir muslim Spesial

Veien videre fra dagen du blir muslim

Har du nylig konvertert til islam, eller for en stund tilbake? Husker du hvor fantastisk det var når alle jublet rundt deg og var så glade på dine vegne (unntatt de som ikke kunne fordra det, selvsagt)? Jeg husker også den dagen jeg selv ble muslim! Men hva gjør du nå som ting har roet seg ned og du er tilbake til det vanlige livet? Jeg vil gjerne dele hva jeg gjorde, i håp om at det også vil kunne hjelpe deg, in sha Allah.

Priset være Allah, vi søker Hans hjelp og Hans tilgivelse. Vi søker tilflukt hos Allah fra ondskapen i våre egne sjeler og fra våre onde gjerninger. Den som Allah leder, vil aldri bli misledet, og den som Allah forlater for seg selv, kan ingen lede. Jeg vitner om at det ikke er noen gud, utenom Allah, Den Ene, som ikke har noen partner. Og jeg vitner om at Muhammed er Hans slave og sendebud.

I ordene du nettopp leste finner du oversettelsen av det alle muslimer stadig sier og som er selve essensen i vår tro. Det er også disse ordene du sier når du endelig har forstått Allah og ønsker å legge ditt tidligere liv av ignoranse bak deg og trå inn på en ny vei hvor du strever for å leve et liv som vil behage Allah. Kanskje du, akkurat som jeg, en gang kunngjorde din tro på Allah og Hans profet, fred være med han, foran vitner og du følte at du endelig hadde funnet den indre freden som vi alle ønsker å inneha. Deretter bega du deg ut på en livsstil som du ikke var vant med, men hvordan gikk det videre?

Jeg skriver disse ordene med dyp forståelse for hva konvertitter til islam i Norge går igjennom. Jeg har selv vært en praktiserende muslim fra dagen jeg konverterte og vil med Allahs tillatelse være det til jeg dør. Jeg skriver ikke dette for å heve meg selv eller for å presentere meg selv som den med mest erfaring som konvertitt, fordi jeg vet det er mange andre med mye mer erfaring enn meg, men jeg skriver dette fordi det kan være til nytte for noen.

Tiden etter kunngjøringen av din tro 

Når du konverterer til islam er det som regel en tid med mye kjærlighet fra brødre eller søstre som fryder seg på dine vegne. Du får plutselig mange nye bekjente og du har aldri opplevd en slik vennlighet fra mennesker du nettopp har møtt. Gleden er stor for alle, nesten stor nok til å dytte vekk tankene om kritikken som kommer til å komme fra familie og storsamfunnet generelt, fordi du vet at det vil komme. Fra min egen erfaring kan jeg ikke si jeg hadde denne støtten fra andre muslimer fordi jeg kjente ingen den første tiden, men jeg vet likevel godt at mange møter på utfordringer etterhvert som månedene går etter konverteringen. 

I begynnelsen får du støtte fra gode brødre eller søstre som du stoler på, de er dine awliya, dine beskyttende venner. De veileder deg gjennom forskjellige praksiser av troen og lærer deg om Profeten, fred være med han, englene, jinnene, Dommedagen, Paradis og Helvete. Denne perioden er meget behjelpelig i å øke din kjærlighet for Allah, men den varer ikke evig. Plutselig går dagene over til å være som før. Dine venner er mye opptatt, men kritikken og misnøyen hos menneskene som ikke er enig i ditt valg er fortsatt der. Det er nå det begynner, det er nå Allah tester din iman. Som Han sa i Koranen Soorah Al-Ankabut vers nummer to og tre: 

«Tror menneskene at de blir latt i fred ved at de sier: ‘Vi tror,’ og at de ikke vil bli satt på prøve? Vi satte på prøve dem som levde tidligere. Allah vil visselig gjøre det lett å skille de sannferdige og de løgnaktige.» (Oversettelse av betydningen)

Når det gjelder meg selv så hoppet jeg rett inn i denne perioden ettersom jeg, som tidligere nevnt, ikke hadde noen støtte fra praktiserende muslimer rundt meg fra begynnelsen av. Det var Allahs vilje at jeg ikke skulle ha noen rundt meg, men heller bli veiledet gjennom min egen fitrah, min naturlige forståelse av Gud. Det var kanskje også ment av jeg skulle filtrere rett fra galt gjennom riktige kilder selv, fremfor å risikere å bli ledet inn i en islam hvor en god del kultur var innblandet. Hadde det blitt slik kunne det ha resultert i at jeg hadde trukket meg unna religionen.

Det er nå det gjelder

Etter en tid føler du deg etterlatt til deg selv. Dine venner har ikke like mye tid til deg som før, og alt handler plutselig om affærene av denne verden. Du jobber eller går på skolen, du driver med andre aktiviteter og hobbyer som du liker å drive med og har ikke lenger samme interesse eller tid for den religiøse delen av deg selv. Kanskje du ber, men er ikke lenger like flink til å opprettholde bønnetidene og du orker ikke å be sunnah. Det er her Allah tester deg etter at Han gav deg tro.

Jeg hadde selv mine perioder hvor jeg følte at min grense for hva jeg klarer å gjøre i religionen var nådd. Det var perioder hvor jeg tok dîn veldig seriøst og brukte mye tid på å øke min kunnskap og min tilbedelse, perioder hvor jeg gjorde det som var haram virkelig forbudt for meg. Det er slike perioder som øker din kjærlighet til Allah, men det som er selve testen er å opprettholde dette nivået over lengre tid og gjennom de forskjellige situasjonene i livet.

For oss som er unge så forandrer vår livssituasjon seg ofte. Det ene året går vi på skolen og har mye fritid vi kan bruke på ting vi er opptatt av, neste år har vi kanskje studier og jobb samtidig som vil bety at vi har veldig lite fritid. Dette er tider da vi blir satt på prøve slik at Allah, Den Opphøyde, virkelig skal kunne se hvem av oss som er oppriktige og hvem av oss som gir opp enten vi er i lette eller vanskelige situasjoner. Jeg selv har hatt perioder hvor det meste jeg gjorde for Allahs skyld var å gjøre det obligatoriske, selv om jeg hadde tid til å gjøre mye mer enn det, men det viktigste under slike perioder er å aldri miste troen på Allah selv om du føler deg mer interessert i verdslige aktiviteter. Det er nemlig slik at Han ikke veiledet deg uten grunn, Han veiledet deg til islam fordi Han visste at det fantes en ren tro i deg.

Hold din intensjon ren

Uansett hvordan situasjon du er i så er det ekstremt viktig å aldri tenke at Allah ikke ser eller forstår din situasjon. Det var tross alt Han som satte deg inn i denne situasjonen, kanskje fordi Han ønsker å se din tålmodighet bygge seg opp til å bli en urokkelig standhaftighet? Uansett må du aldri glemme at bare fordi du ikke har like mye tid til å studere religionen, gjøre rene tilbedelseshandlinger eller være sammen med dine søsken i islam, så betyr ikke det at du ikke har mulighet til å tjene belønning fra Allah. Husk at dine gjerninger blir dømt ut i fra den intensjonen du hadde da du gjorde denne gjerningen. Det vil si at en person som gir sadaqah kun fordi han synes synd på fattige, kanskje ikke har den samme tyngden i denne gjerningen som en person som leser en side av Koranen kun for å glede Allah. Handlinger blir dømt ut ifra intensjon, så om du har et hektisk liv med lite tid for rene religiøse handlinger, så kan du likevel tjene belønning i alle aspekter av livet ved å ha intensjon om at det du gjør er for Allahs skyld. Kun det å gå til butikken for å handle brød blir en tilbedelseshandling for deg om du gjør det med riktig intensjon. Brødet spiser du jo for å leve, og du lever jo for å tilbe Allah. Det er dette som opprettholder håpet på Allahs tilgivelse i det neste liv gjennom hektiske perioder i dette livet. 

Sett deg mål i livet 

Du har kommet inn i denne religionen fra et helt annet utgangspunkt enn mange av dine søsken i islam, derfor er det viktig at du har en plan for livet som vil tvinge deg fra å falle inn i dine gamle vaner fra tiden før du ble muslim. Selv tok jeg små steg slik at ting ikke skulle bli overveldende for meg. Det er absolutt ingenting i veien i å ha en sakte utvikling, det viktigste er å ikke stoppe opp i din utvikling i å bli den beste versjonen av deg selv. 

For å ikke stoppe opp i livet setter du deg mål steg for steg. Det å planlegge en fremtid som er basert på å søke Allahs velbehag er en prisverdig handling ettersom det er et tegn på din oppriktighet og vilje. Begynn i det små og opplev hva slags talenter Allah har gitt deg. Kanskje du er flink til å arrangere aktiviteter i moskéen? Kanskje er du flink i språk og klarer raskt å forstå Allahs ord i Koranen? Hva enn det er så har du et talent som du kan bruke for deg og det muslimske samfunns beste. Å føle at man bidrar og at man har egenskaper man kan bidra med, øker gleden i å være en tjener av Allah og følelsen av at ingen bryr seg om du faller fra islam eller ikke minsker betraktelig.

Les også: Hvordan mitt indre ledet meg til islam - Vegar Jørgenstuen

Et annet punkt som er viktig for en som er ute etter å forbedre seg selv på alle mulige måter er å finne søsken med et høyt nivå av engasjement for det muslimske fellesskapet, og å holde seg til disse. Sammen er man mye sterkere ettersom man er hverandres sahabah, hverandres følgesvenner. Om du er den som henger deg på, eller er med på å dra alle fremover, så finnes det mye verdi i å være blant mennesker som er oppriktige i religionen og som i bunn og grunn ønsker å leve for Allahs skyld. Det er direkte skadelig for din iman å menge deg med mennesker som kun bruker religion for å tjene noe for seg selv i dette livet, det finnes ikke grenser for hvor langt en person kan gå for å lure deg inn i vanskeligheter for sin egen fordel. 

Husk hvor ferden ender 

Uansett hvordan det går i livet, om det glir på skinner eller du gjennomgår en vill storm, så husk hvor du kommer til å ende opp om kort tid. Tenk tilbake på livet ditt og reflekter over hvor fort tiden har gått. Tiden er ekstremt verdifull fordi du får så lite av den. Allah gir deg kanskje 20 eller 30 år til å leve, kanskje det er enda mindre enn det også. Deretter vil du gå i graven og det eneste som vil følge deg vil være dine gjerninger. Mulighetene for å gjøre handlinger for å glede Allah vil ta slutt, men forhåpentligvis har du etterkommere som vil be for deg. Kanskje veiledet Allah ikke bare deg, men også dine barn i flere generasjoner fremover? Derfor må du sørge for at du utnytter tiden du har nå for å oppnå en høy status i det neste liv. Det var som sagt ikke uten grunn at Allah skjenket nettopp deg med tro, så se fremover til den endelige hvile. 

«Og de som tror og handler godt, dem vil Vi føre inn i Hager som bekker strømmer igjennom, for at de skal forbli der i evighet. Allahs løfte er sant, og hvem er mer sannferdig i tale enn Allah?» (Oversettelse av Koranen 4:122) 

Til til sist vil jeg som selv er konvertitt, anbefale nye konvertitter å gå gjennom materialet som finnes på www.Konvertitt.com

Tilbake til toppen

FÅ MASSIV AJR VED Å BLI FAST GIVER HOS ISLAM NET

Liker du arbeidet vi gjør? Vil du ha ajr for dawah som når flere MILLIONER gjennom våre sosiale medier? Vil du at Allah skal bygge et hus for deg i Paradiset? Doner et fast beløp for å støtte etableringen av et aktivitettsenter i samarbeid med Iman Aktivitetssenter og du vil ta del i belønningen! Enhver person som kommer nærmere Allah, enhver som begynner å be, enhver som gjør dhikr, enhver som tilber Allah som et resultat av vårt arbeid som du har støttet, vil DU få ajr for for. Doner nå uten å nøle in sha Allah.

 

JA, ØNSKER Å TA DEL I DENNE BELØNNINGEN!

0
Delinger

Vil du holde deg oppdatert?

Trykk på knappene under for å følge oss. Du vil ikke angre!

0
Delinger