Sat05192012

Sist oppdatert:22:42:23

  Fajr 02:57 Soloppg. 04:27 | Dhuhr 13:19 | Asr 17:39 | Maghrib 22:02 | Isha 23:32 Månedsvisning

Back Nyheter Islam Net Sultan på motdemonstrasjon eller bærtur?

Sultan på motdemonstrasjon eller bærtur?

MotdemonstrasjonDet har vært mye diskusjon rundt hvordan man som muslim kan bidra til en positiv utvikling i samfunnet i forbindelse med det å forbygge ekstreme holdninger blant ungdom. Der Islam Net har valgt linjen av dialog, velger Raja å dehumanisere, mens Sultan motdemonstrerer mot de han forsøker å forandre.

Av Fahad Qureshi.

Demonstrasjonen som truet Norge?

20. januar 2011 ble det holdt en demonstrasjon utenfor Stortinget av en liten gruppe muslimske ungdommer. Islam Net hadde ikke noe med denne demonstrasjonen å gjøre, men jeg synes at den hadde et aldeles nobelt formål; det er på tide å trekke de norske soldatene ut av Afghanistan. Demonstrasjonen kom veldig skjevt ut i media, og måten den ble utført på er noe som kan diskuteres, men denne kronikken handler ikke om demonstrasjonen eller de som stod bak.

Hva skjedde med dialogen?

Det jeg vil fokusere på er de «profilerte muslimenes» reaksjon. Abid Raja har skrevet en bok som heter «Dialog», men det var ikke mye dialog å se hos Raja når det kom til ungdommene som demonstrerte. Han mente at disse «versting-ekstremistene» kunne man ikke føre dialog med, men var det ikke Raja som selv gikk inn for dialog med ungdommen som «jaktet på jøder» langs Karl Johan for ikke så alt for lenge siden? Hva har skjedd siden han nå heller velger å henge ut og kalle ungdommene for skadedyr fremfor dialog?

Sultans demonstrasjon mot ungdommen

En annen muslim som har gjort seg kjent i media fra sin tid som generalsekretær for Islamsk Råd Norge, er det verdt å nevne noe om i denne saken. Shoaib Sultan, som har såpass mye erfaring fra sin stilling i IRN, bør vite hvordan man skal jobbe for å forbygge ekstremisme. Dessverre avslørte Sultan sin uvitenhet i dette feltet ved at han motdemonstrerte mot de muslimske ungdommene som stod bak demonstrasjonen. Shoaib Sultan og Kaltham Alexander Lie, som står frem som homofil, var av de få som anser seg selv som muslimer, som valgte å kjøre denne linjen.

Er det slik vi forebygger ekstremisme?

Hvis det er en gruppe ungdommer, uavhengig av om de er muslimer eller ikke, som begynner å få holdninger som mange vil betegne som ekstreme, er det neppe utfrysning fra det store felleskapet som vil få dem til å forandre sine meninger. Å fryse dem ut vil bare få dem til å bli sterkere i sine holdninger og se på deg som fienden. At Shoaib Sultan, tidligere generalsekretær for Islamsk Råd Norge og nå rådgiver for Antirasistisk Senter, ikke kan se dette, er et tegn på at vi har et alvorlig problem. Glem demonstrasjonen og glem de som stod bak, la oss snakke på et generelt grunnlag. Hvordan skal vi forebygge ekstremisme, uavhengig av om det er høyreekstremisme eller fra andre retninger? Hva er løsningen hvis de som har en såkalt respektert stemme i samfunnet, velger å skyve ut fremfor å føre dialog?

Svartmaler Islam Net

Ikke nok med at Sultan selv ikke bidrar med å føre dialog, men han faktisk hindrer dialog med å forsøke å svartmale Islam Net, som i det minste prøver å gjøre det. I en kronikk etter demonstrasjonen skriver Sultan på en manipulerende måte og forsøker å få det til å virke som om demonstrasjonen hadde noe med Islam Net å gjøre. Han skriver «Dagen etter skulle det vise seg at noen enkeltpersoner fra IslamNet likevel dukket opp i demonstrasjonen». Hvorfor mener Sultan at dette er noe å gjøre et poeng ut av? Hvorfor skriver ikke Sultan hvilke moskeer disse ungdommene tilhører? Vet han kanskje ikke, eller er det med hensikt?

Sultan på bærtur

Sultan bommer uansett kraftig i sin indirekte kritikk, han er faktisk på det man ville kalt «bærtur». Det at Sultan vet at vi jobber med noen av ungdommene som deltok på demonstrasjonen, er faktisk bevis for at det er vi som gjør jobben de andre tar æren for. Det er vi som engasjerer ungdommene i samfunnsnyttig arbeid. Det er vi som engasjerer ungdommen i kurs om Profeten (fred være med ham) sitt liv som har som formål å bl.a. lære ungdom barmhjertighet. Det er vi som får ungdommene vekk fra kriminelle miljøer og heller får dem til å jobbe for samfunnets velvære via islam. Og det er vi som mottar all kritikk, mens det er Sultan og hans likesinnede «muslimske samfunnsdebattanter» som tar æren og klatrer opp på stigen i samfunnet.

Gjør alt for å tilfredsstille samfunnet på bekostning av muslimer

Vi har hele tiden oppfordret til dialog med ungdommen, men hva har Shoaib Sultan gjort? Har han prøvd å føre dialog med demonstrantene? Det som i alle fall er sikkert er at han demonstrerte imot dem. Ikke for å spekulere i noens intensjoner, men hvorfor skal man som muslim gjøre noe slikt? Er det for å tilfredsstille samfunnet? Slik som Raja poengterte i «Debatten» på NRK dagen før demonstrasjonen, så forventes det av muslimske samfunnsdebattanter at de skal vise sin avsky for de holdninger samfunnet er uenig med. Ofte er det allikevel ikke nok med å bare ta avstand mente Raja, så denne gangen gikk han et steg lenger og betegnet demonstrantene som «skadedyr» i håp om at det ville tilfredsstille det norske samfunn.

Hvor langt skal man egentlig strekke seg? Raja dehumaniserte ungdommen ved å kalle dem skadedyr, mens andre valgte å miste all potensiell mulighet til å føre dialog ved å motdemonstrere. Ja, samfunnet blir kanskje tilfreds, men hva har man egentlig gjort for å forandre meningene til de man er uenig med? Hva har man gjort for å hjelpe? Det norske samfunnet blir kanskje ikke tilfreds med Islam Net, men vi velger heller å ofre den tilfredsstillelsen ved å ikke fordømme og heller la broen for dialog stå ubrent.

Kommentarer   
  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#13 AbduAllah » 04-02-2012 21:22

Ikke stakkars Afghanere som ikke engang vet hvorfor Amerikanere og Nordmenn har slaktet hele familien deres.

Jeg var ikke med på demonstrasjonen , fordi det er uklart om demonstrasjoner er tillatt, men jeg synes det var et nobelt mål og flotte folk. Måtte Allah belønne dem og måtte krigen ende. Og måtte alle martyrer bli belønnet som martyrer og måtte Guds fiender ydmykes.

AbduAllah

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#12 AbduAllah » 04-02-2012 21:06

Shoaib Sultan tar noen ganske lumske og fæle typer som venner... Nordmenn flest holder seg langt unna det pakket. Nordmenn flest ser egentlig ikke noe poeng med å slakte sentralasiater og brenne husene til folk, fordi noen saudiarabere kapret et fly... De var jo trent opp i USA, de fikk pilotrening der, det er DET de burde ha bombet i luften.
Una bomberen var katolikk, men de bombet ikke Vatikanet, Spania eller Frankrike... De bygde tilogmed en katolsk kirke i nærheten av en av bombene hans uten at det var noe problemer, d som ette er kriger som er basert på rasisme, det er en reaksjon på at det er så mange svarte i USA som er muslimer. Og Norge er egentlig bare med fordi Bondevik er pillenarkoman og på grunn av det fjernet alle hemninger han hadde for å slakte "vantro". Værste krigsherren Norge har hatt siden svartedøden.

AbduAllah

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#11 AbduAllah » 04-02-2012 20:58

Allahu Akbar!

Måtte Allah gi deg Firdaws, Fahad...

Hvordan kan en tidligere generalsektretæ r for en av de største muslimske organisasjonene i Norge offentlig stå frem offentlig i en "motdemonstrasjo n" FOR drap av muslimer og stå sammen med nazister og pøbler og en velkjent muslimsk sodomitt og snu ryggen til folk som gjør salah istedenfor å være med. Hvordan i alle dager kan en gjeng "anti-shariaister", krigsprofitører og nynasister være en bedre gjeng å være sammen med? Istedenfor å være med muslimene?

AbduAllah

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#10 Huthayfa » 03-02-2012 14:35

Alsalm alikom bror, må allah belønne deg for din jobb for Islam, må allah hjelpe deg og velilede deg og oss til å jobbe for Islam videre. jeg er litt mer at vi ikke skriver mye om hverandre, profeten mohammed(fred være med ham) har oppfordret oss gjenomm mange ahadith at vi står alle sammen som et sjel, sånn er muslimer vi må være alle alierte og ikke la shaitan splette oss. må allah tligi meg om jeg sa noe feil, må alle tilgi de andre muslimer som gjorde feil.

Tusen takk for deg bror Fahed, vi alle oppfordrer deg til å stå på å jobbe videre.

walsalam alikom warhmatwallah wabarkatoh

Huthayfa

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#9 IslamIsBest » 01-02-2012 20:05

MashAllah, bror! Veldig bra skrevet. Stå på! :-)

Måtte Allah swt belønne deg for dette, og gi deg styrke til å jobbe enda hardere for Islam. Husk å alltid ha riktig intensjon, bror, så vil nok Allah swt hjelpe deg gjennom alt. InshAllah!

IslamIsBest

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#8 Abdullahx » 01-02-2012 12:30

De snudde også ryggen sin til salahen og ba ikke med dem.
Intet frykt for Allah subhana og ingen kjærlighet for ummahen.
Stakkarer.

Abdullahx

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#7 Cramer » 01-02-2012 00:08

Sultan bør lære seg islams akhlaq og adab, hva i alle dager er dette for noe liksom? han allierte seg med en homse og kuffar og demonstrerte mot muslimer! hva er galt med han a? en ting er å være imot demonstrasjonen , ingen problem, men hva i all verden skal man sammen med homon kaltham og kuffar demonstrere for? vi lever i en syk verden ass :-|

Cramer

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#6 Abdille » 31-01-2012 20:57

Jeg er dypt skuffet over Sultans oppførsel i denne saken. Helt utrolig at de (Sultan og Kaltham) opptrer som muslimer i mediene, men allikevel ''selger'' sin religion for å tilfredsstille kuffar. Inshaallah de kommer tilbake til den sanne veien. Dette bildet illustrerer at Sultan og Kaltham er har opptredt på samme måte:


Abdille

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#5 Mohamad Abdulrahman » 31-01-2012 17:41

Mashallah veldig godt skrevet bror. Islam Net får kanskje aldri samfunnets tilfredstillels e, men Inshallah Allahs tilfredstillels e som varer evig. Profeten fred være med han sa “ en vær gjerning er dens intensjon”. (Bukhari og Muslim) Hvis man jobber og strever får Allahs skyld får man det din intensjon er og hvis man jobber og strever får å tilfredsstilles mennesker blir din gjerning din intensjon.
+1

Mohamad Abdulrahman

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#4 Woho! » 31-01-2012 17:39

Du er en dyktig leder som vet hva han driver med, Måtte Allah swt gjøre deg en av de som står for sannheten. Det er blitt sagt at; Det er bra du har fiender, for det beviser at du har stått opp for noe. Og akuratt den egenskapen har du, Leyla, Aisha osv. Det er beundirngsverdi g! MashAllah! :lol:
+1

Woho!

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#3 Deen-ul-Islaam » 31-01-2012 17:35

Sultan og homsen Kaltham Alexander motdemonstrerer , La hawla wala quwwata illa billah.. Gjør de alt for å tilfredsstille Kuffar? Hvor har blitt av Haya?
+1

Deen-ul-Islaam

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#2 Qaher ul-kuffar » 31-01-2012 17:13

Allaho Akbar, og respekt til vår kjære bror Fahad. Vi elsker deg for Allah, selv om vi kanskje er uenige på noen felt. Måtte Allah forene oss alle på haqq og gi deg høyeste Firdaws!
+1

Qaher ul-kuffar

  •  
  •  
  • Svar med sitat
  • Siter

#1 no_compromise » 31-01-2012 16:41

MashAllah, godt skrevet akhi, og enig med deg i dine betraktninger av Raja, og Sultan. Tenk at du som muslim snur ryggen bokstavelig til muslimer som ber asr. Glem uenighet, politikk, taktikk og alt det der, men å snu ryggen til salat? La hawla wala quwwata illa billah..
+1

no_compromise

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode