Sat05192012

Sist oppdatert:22:42:23

Fajr 02:57 Soloppg. 04:27 | Dhuhr 13:19 | Asr 17:39 | Maghrib 22:02 | Isha 23:32 Månedsvisning

Back Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Spørsmål ang. ekteskap og kvinner
(1 besøkende) (1) gjest

EMNE: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner

Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8406

Assalamu Aleykum.

Jeg lurer på noen ting ang. dette med ekteskap. Jeg har lest at en kvinne, som er gift, er som en slave for mannen (eller fange). Er dette sant? Har også lest at en kone skal prioritere mannens rettigheter fremfor sine. Er dette også sant?

Her har jeg lest noe av det: www.themuslimwoman.com/herrole/attributesofrighteouswife.htm

Jeg begynner å få et VELDIG dårlig bilde av Islam når jeg leser dette for å være ærlig...

Setter stor pris på svar, jeg trenger det virkelig.
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1062
  • IN Medal for 1 000 Points
Siste endring: 1 år siden Av GNG.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8407

Kvinnen skal følge mannen og hjemme er det mannen som bestemmer, du kan si din mening, men mannen har siste ordet. Allah vet best

Er ikke lurt å etterligne de vantro, se på skillsmisse statistikken, "alle menn" spør kona om alt mulig, og jenter tror de vil ha det, men det vil de åpenbart ikke. Blant høyskole-utdannede par så står kvinnen bak 95% av skillsmissene.

Mannen bestemmer i ekteskapet, og det er til alles beste, og det er bare bra at du gir mannen din selvtilitt til lederskap, de fører bare til gode ting i jobbsammenheng f.eks. Så jo mer en kvinne følger Islam jo sikker er man på bekønning i dette livet og neste.

Ikke la deg lure av de vantro, til å få deg til å tenke at det er dårlig på noen som helst måte, det er Allahs ord, og gir mening hvis du tenker over det.
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
  • SubhanAllah! Priset være Gud i det høyeste!
  • Poeng: 3369
På dommedag vil alle få to bøker, en med gode gjerninger og en med synder. Og for å gjøre ting rettferdig så har Gud presentert menneskeheten med Koranen; som forteller i detalj alle kriterier som Allah dømmer etter, slik at vi kan leve liv som gir oss størst mulig belønning. Man kan selv bestemme om man vil følge Koranen , men den som er utakknemlig og skjuler Guds rettigheter, får "lønn" for strevet sitt også. Allah er den mest barmhjertige og nådefulle, men husk Allah er også den mest rettferdige, så vær ikke urettferdig! Ikke gjør deg fortjent til den ekstreme varmen av evig ild, men gjør det som er godt og gi Allah det som er hans rett. Tenk hva skaperen av vårt enorme univers kan belønne folk med hvis han vil

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8408

Waaleykum salam kjøre søster.

Kanskje du kan lime inn helt konkret hva du vil diskutere. Jeg kjønner at flere ting i artikkelen kan virke fjernt for mange som kanskje ikke har veldig god innsikt i Islam, men er det akkurat det med at kvinner er som ''slaver'' du ønsker å diskutere?

Jeg skal kun skrive generelt og overlate detaljene til noen andre inshaallah. Generelt sett skal en kvinne adlyde sin ektemann, men det som er tatt med i artikkelen ser ut til å være ting om hvordan kvinner skal behandle sine ektemenn. Det som ikke ser ut til å være tatt med i artikkelen er hvordan menn skal behandle kvinner. Les blant annet disse hadithene:

"’O Messenger of Allah (SAW), what right can a wife demand of her husband?’ He replied, ‘that you should give her food when you eat, clothe her when you clothe yourself, not strike her on the face, and do not insult her or separate form her except in the house.’" (Reported by Ahmad, Ibn Majah and Abu Dawud)

Her kommer det frem at kvinner har rettigheter over menn, som at de har krav på mat og klær.

"A woman came to the Prophet (SAW) complaining of her husband, ‘Messenger of Allah (SAW), Abu Sufyan is a niggardly man who does not give me and my son enough; except what I take from him without his knowledge.’ He replied, ‘Take what is enough for you and your son according to what is ma’roof (well-known in your society).’" (Reported by Al-Bukhari and Muslim)

Her gav Profeten SAW en kvinne retten til å ta så mye penger som hun trengte fra sin mann.

Hele poenget er at kvinner og menn ikke er like i den forstand at de har nøyaktig samme rettigheter. Derimot er rettighetene forskjellig, men til slutt har de et likt antall rettigheter ovenfor hverandre.

Angående det om en kvinne skal prioritere mannens rettigheter fremfor sine egne, dette stemmer ikke. Begge har rettigheter og begge skal prioriteres.

Utdyp gjerne mer om hva du synes søster så skal vi prøve å svare deg. Men akkurat nå begynner det å bli sent så jeg for vente til morgendagen inshaallah.
  • Black Tigah
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • KCCH
  • Poeng: 1479
KCCH

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8409

Ekteskapet er balansert... Muslimske kvinner har masse rettigheter som en ikke-muslimsk kvinne bare kan drømme om.

Kvinner har rettigheter ovenfor mannen og mannen har rettigheter ovenfor kvinnen. Og det er skamfullt om folk går vekk fra sunnah fordi de ønsker seg mot kufr. Kvinner er ikke fri i Norge, hvor mange ganger har jeg ikke hørt klager på ubehagelige sko eller utro kjærester. Og kvinnene er også utro, og ingen ekteskap varer, så folk gifter seg skjeldent.

En god kvinne følger og adlyder mannen og er hans støtte... Det går ann å la være også, men da er man ikke en god kvinne. (Det synes ikke de vantro heller... De vantro bruker jo slike jenter bare til sex. Hvis du ser noen gifte seg, så kan du vedde på at jenta har oppfylt noen av guttens ønsker.)

Dessuten, så gagner kvinnens lydighet mannen, da det kan inspirere mannen til lederegenskaper på jobb og ellers, noe som kan bety en bedre jobb og mer penger. Hvis kvinnen får lederegenskaper så er det ikke sikkert hun får noen jobb likevel... Kanskje hun blir gravid og dessuten tjener jenter mindre penger enn menn, den dag i dag, selv i Norge.
Og jenter må også jobbe mye mye hardere enn menn for å komme like langt i karriæren. Så det gagner hovedsakelig bare mannen, Allah har sagt dette i sin uendelige visdom... I alle store religionene på jorden finner man denne regelen, den er ganske universiell helt uavhengig av kultur eller om man har hatt kontakt med hverandre.,
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
På dommedag vil alle få to bøker, en med gode gjerninger og en med synder. Og for å gjøre ting rettferdig så har Gud presentert menneskeheten med Koranen; som forteller i detalj alle kriterier som Allah dømmer etter, slik at vi kan leve liv som gir oss størst mulig belønning. Man kan selv bestemme om man vil følge Koranen , men den som er utakknemlig og skjuler Guds rettigheter, får "lønn" for strevet sitt også. Allah er den mest barmhjertige og nådefulle, men husk Allah er også den mest rettferdige, så vær ikke urettferdig! Ikke gjør deg fortjent til den ekstreme varmen av evig ild, men gjør det som er godt og gi Allah det som er hans rett. Tenk hva skaperen av vårt enorme univers kan belønne folk med hvis han vil
Siste endring: 1 år siden Av AbduAllah.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8410

JazakhAllah kheyr(staves det sånn?) for svar dere =)

Beklager at jeg ikke utdypte meg mer, jeg var bare så frustrert da jeg skrev. Jeg har lett for å misforstå ting ettersom jeg har veldig lite kunnskap om Islam og da hender det at jeg blir frustrert over ting jeg finner.

Ja, jeg tenkte først og fremst på dette med "slaver". På et spørsmål på Islamqa står det at ekteskap er slaveri. Her er slaveri nevnt:

‘Umar ibn al-Khattaab said: “Marriage is slavery, so be careful with regard to whom you give your daughter for enslavement.” In al-Tirmidhi and elsewhere it is narrated that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I urge you to treat women well, for they are prisoners with you.”

So a woman is like a slave or prisoner of her husband, and she cannot go out of his house except with his permission, whether her father, her mother or anyone else tells her to do that, according to the consensus of the imams. End quote.

Link til hele spørsmålet: islamqa.com/en/ref/69937/prisoner

Det er dette jeg ikke forstår. Er kona mannens slave liksom?

Wasalam.
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8411

Ikke slave som slave slave... En gift muslim er en fri kvinne og er ikke mannens eiendom. det er billedlig.
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8412

Jeg tror det har mye med oversettelsen å gjøre. På engelsk og norsk er slave et negativt begrep, men det er det ikke nødvendigvis på arabisk.

Vi sier jo at vi alle er AbdAllah, altså Allahs slaver, men det er ikke noe negativt i dette idet hele tatt.

Jeg skjønner at om man bruker den norske forståelsen av ordet slave så kan det kanskje komme feil assosiasjoner. I Islam skal vi også høre på foreldrene våre, spesilt mødrene. I den forstand kan vi kalle dette for slaveri, men det er ikke noen negativ form for slaveri. Så problemet tror jeg ligger i at det norske og engelske språket ikke har noe ord for slaveri som ikke vekker negative assosiasjoner.

Allah vet best.
  • Black Tigah
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • KCCH
  • Poeng: 1479
KCCH

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8413

Ok, jeg skjønner. Jeg leste om det før en gang, om slave og misforståelse ang. det ordet.

Menes det da med at en kone er "slave" for mannen i den forstand at hun må adlyde han (om det han ber om ikke går imot Koranen eller Sunnah)?
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8414

Dessuten håper jeg du kan se hvordan det er bra både for kvinnen og mannen alt tatt i betraktning.
Forhold er også mye roligere og stabile når det er en som bestemmer. Du ser jo at slike forhold er mye mer stabile, selv om kvinnen kan ta skillsmisse.
Så lenge mannen ikke er en tyrann så er det jo ikke skadelig eller ubehagelig i det hele tatt.
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8415

Jeg har litt problemer med det. Ang s*x osv. så kan kan ikke kvinnen nekte mannen det med mindre hun er syk eller har mensen, og at han kan forlange det om hun nekter. Men kvinnen kan ikke forlange det om han nekter, selv om hun har rett på det. Jeg er vant med at man skal få kunne bestemme over sin egen kropp osv. Det er kanskje et annet tema, men det går jo under ekteskap det og.

Men som man ser den dag i dag er det mye krangler i hjem pga. kona mener mannen ikke hjelper nok til hjemme osv. og det kan i værstefall føre til skilsmisse. Sånn er det jo ikke i muslimske ekteskap. Med mindre det er sånne ekstreme som mishandler sine ektefeller osv.
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
Siste endring: 1 år siden Av GNG.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8416

GNG skrev:
Jeg har litt problemer med det. Ang s*x osv. så kan kan ikke kvinnen nekte mannen det med mindre hun er syk eller har mensen, og at han kan forlange det om hun nekter. Men kvinnen kan ikke forlange det om han nekter, selv om hun har rett på det. Jeg er vant med at man skal få kunne bestemme over sin egen kropp osv. Det er kanskje et annet tema, men det går jo under ekteskap det og.

Men som man ser den dag i dag er det mye krangler i hjem pga. kona mener mannen ikke hjelper nok til hjemme osv. og det kan i værstefall føre til skilsmisse. Sånn er det jo ikke i muslimske ekteskap. Med mindre det er sånne ekstreme som mishandler sine ektefeller osv.

I et ekteskap er samleie et av de viktigste tingene. Dersom det ikke er noe samleie mellom et ektepar er heller ikke ekteskapet fullbyrdet. I Islam sier vi å gifte seg er som å fullføre halve religionen. Det som menes med det er at ved at man gifter seg får man dekket sine fysiske behov med sin partner som InshaAllah fører til at man holder seg unna forbudte forhold, lyster, handlinger osv. Allah har skapt mannen slik at han har lyst for mer/oftere seksuell kontakt i en større grad enn det kvinner har. Dersom ekteskapet ikke klarer å fullbyrde sitt formål, som bl.a. er å holde sin partner innen et halal forhold ved å tilfredsstille hverandres behov, vil partneren selv om han ikke ønsker det, søke tilfredsstillelse fra andre hold. Det kan føre til at partneren begynner å masturbere fordi kona ikke ønsker å gi vedkommende tilfredsstillelse og i de verste tilfeller kan det føre til utroskap, noe som ruinerer familien fra alle hold. For å forsikre at slike ting ikke skal forekomme har Islam lagd retningslinjer for hvordan man skal leve og hvilke rettigheter man har overfor hverandre. Hva skal uansett være hensikten med å inngå ekteskap om man ikke ønsker å ha et godt forhold med sin partner? Nå som det er sagt har også kvinnen rettigheter overfor sin mann, han er også pliktet til å tilfredsstille hennes seksuelle behov. Les for eksempel her:

…intercourse -- in general -- is obligatory, and it is the right of both spouses, and the wife must allow the husband to do that when he wants, so long as it is not harmful to her, and the husband must have intercourse with his wife as much as suffices her, so long as it does not weaken him physically or distract him from earning a living.
islamqa.com/en/ref/127586

Les også:

… But intercourse is the right of the wife and is a duty on the husband. Ibn Qudaamah al-Hanbali (may Allaah have mercy on him) said: “Intercourse is a duty on the man – i.e., the husband should have intercourse with his wife – so long as he has no excuse. This is also the opinion of Maalik.” (al-Mughni, 7/30)
www.islam-qa.com/en/ref/1078

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: “It is obligatory for the husband to have intercourse with his wife as much as is needed to satisfy her, so long as this does not exhaust him physically or keep him away from earning a living… If they dispute over this matter, the judge should prescribe more in the way of intercourse just as he may prescribe more in the way of spending.” (Al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah min Fataawa Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, p. 246
  • Fahad
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Islam - Way of Life
  • Poeng: 2444
Hvis det som er skrevet er korrekt er det på grunn av Allahs veiledning, og hvis det er noen feil er det jeg som har gjort disse feilene, og Allah vet best.
Siste endring: 1 år siden Av Fahad.
Følgende bruker har takket deg: Rahma

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8417

Nøkkelen her er da å finne en mann som ikke behandler deg sånn. Som man kan snakke med, kommunisere med, finne felles grunn å stå på, med. En som har samme mening som deg, som føler det samme om at ekteskapet skal være ett samarbeide og ikke en som drar og en som følger etter...
  • UmmMalika
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1285

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8425

Fahad skrev:
GNG skrev:

I et ekteskap er samleie et av de viktigste tingene. Dersom det ikke er noe samleie mellom et ektepar er heller ikke ekteskapet fullbyrdet. I Islam sier vi å gifte seg er som å fullføre halve religionen. Det som menes med det er at ved at man gifter seg får man dekket sine fysiske behov med sin partner som InshaAllah fører til at man holder seg unna forbudte forhold, lyster, handlinger osv. Allah har skapt mannen slik at han har lyst for mer/oftere seksuell kontakt i en større grad enn det kvinner har. Dersom ekteskapet ikke klarer å fullbyrde sitt formål, som bl.a. er å holde sin partner innen et halal forhold ved å tilfredsstille hverandres behov, vil partneren selv om han ikke ønsker det, søke tilfredsstillelse fra andre hold. Det kan føre til at partneren begynner å masturbere fordi kona ikke ønsker å gi vedkommende tilfredsstillelse og i de verste tilfeller kan det føre til utroskap, noe som ruinerer familien fra alle hold. For å forsikre at slike ting ikke skal forekomme har Islam lagd retningslinjer for hvordan man skal leve og hvilke rettigheter man har overfor hverandre. Hva skal uansett være hensikten med å inngå ekteskap om man ikke ønsker å ha et godt forhold med sin partner? Nå som det er sagt har også kvinnen rettigheter overfor sin mann, han er også pliktet til å tilfredsstille hennes seksuelle behov. Les for eksempel her:

…intercourse -- in general -- is obligatory, and it is the right of both spouses, and the wife must allow the husband to do that when he wants, so long as it is not harmful to her, and the husband must have intercourse with his wife as much as suffices her, so long as it does not weaken him physically or distract him from earning a living.
islamqa.com/en/ref/127586

Les også:

… But intercourse is the right of the wife and is a duty on the husband. Ibn Qudaamah al-Hanbali (may Allaah have mercy on him) said: “Intercourse is a duty on the man – i.e., the husband should have intercourse with his wife – so long as he has no excuse. This is also the opinion of Maalik.” (al-Mughni, 7/30)
www.islam-qa.com/en/ref/1078

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: “It is obligatory for the husband to have intercourse with his wife as much as is needed to satisfy her, so long as this does not exhaust him physically or keep him away from earning a living… If they dispute over this matter, the judge should prescribe more in the way of intercourse just as he may prescribe more in the way of spending.” (Al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah min Fataawa Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, p. 246

Ja, jeg har lest litt om det. Men det virker som om at det er mer alvorlig om en kvinne nekter enn en mann, etter hva jeg har skjønt. Men det kommer vel av at menn oftere tyr til ulovelig tilfredsstillelse, om de ikke får det av kona, enn motsatt. Allah vet best.

Men har mannen større rettigheter over kona? Jeg spør ved tanke på disse versene:

"If I were to order anyone to prostrate himself before another, I would have ordered a woman to prostrate herself before her husband". [At-Tirmidhi]

“Any woman who dies, and her husband is pleased with her, will enter Paradise.” (Bukhari and Muslim)

Fant også noe om at Allah ikke vil akseptere en kvinnes bønn eller gode handlinger om ektemannen ikke er fornøyd med henne, men ikke noe om motsatt.
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
Siste endring: 10 måneder siden Av GNG.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8427

GNG skrev:

Jepp, samt krangler om økonomi som man slipper i muslimske ekteskap, fordi alle kjenner sin plass og plikter i ekteskapet. Det er også mindre sjalusi fordi folk oppfører seg...

Dessuten er som det er sagt tidligere, sex er obligatorisk for begge, men mannen er begrenset fysisk på hvor mye mannen klarer, så derfor kan ikke kvinnen forlange... Det er ikke fordi mannen ikke behøver å bry seg.
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8428

GNG skrev:
Assalamu Aleykum.

Jeg lurer på noen ting ang. dette med ekteskap. Jeg har lest at en kvinne, som er gift, er som en slave for mannen (eller fange). Er dette sant? Har også lest at en kone skal prioritere mannens rettigheter fremfor sine. Er dette også sant?

Her har jeg lest noe av det: www.themuslimwoman.com/herrole/attributesofrighteouswife.htm

Jeg begynner å få et VELDIG dårlig bilde av Islam når jeg leser dette for å være ærlig...

Setter stor pris på svar, jeg trenger det virkelig.

Wa alikum wasalam, søster. Det arabiske språket har ikke eksplitte betydninger, som det norske eller engelske språket. Og det er derfor en grunn til at mange studerer arabisk for å forstå islam i sitt hjemmelige kontekst.

Eller så vil et tronde ektepar lett kunne finne hver sitt plass/rolle i et ekteskap, uten at det disharmonerer med hverander, det er ihvertfall mitt mening.
  • alima
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Poeng: 233
remember Me and I will remember you (2:152)

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8429

AbduAllah skrev:

Jepp, samt krangler om økonomi som man slipper i muslimske ekteskap, fordi alle kjenner sin plass og plikter i ekteskapet.
Jeg tipper du ikke er gift?

Jeg lever Alhamdulillah i ett ekteskap med en mann som praktiserer islam. Også når det kommer til økonomi. Men til akkurat den kommentaren, er alt jeg kan si... hehehehehehehe....

Menn og kvinner er uforutsigbare, og selv med de beste intensjoner så kan man sikkert komme i slike situasjoner!
  • UmmMalika
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1285

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8431

UmmMalika skrev:
AbduAllah skrev:

Jepp, samt krangler om økonomi som man slipper i muslimske ekteskap, fordi alle kjenner sin plass og plikter i ekteskapet.
Jeg tipper du ikke er gift?

Jeg lever Alhamdulillah i ett ekteskap med en mann som praktiserer islam. Også når det kommer til økonomi. Men til akkurat den kommentaren, er alt jeg kan si... hehehehehehehe....

Menn og kvinner er uforutsigbare, og selv med de beste intensjoner så kan man sikkert komme i slike situasjoner!

Sant... økonomi er såpass viktig det blir sikkert krangler... Men poenget mitt er at det er mannen som har plikt å forsørge. Det er satte oppgaver fra før.

Dessuten er økonomiske problemer det som vanligvis fører til skillsmisse og selvmord i dette landet, og begge delene er skjeldnere hos muslimer. Økonomiske detaljer er godt utbrodert i Islam.

(det blir alltid mas om økonomi... Selv om jenter sier de ikke bryr seg om penger så blir det likevel fort mye pengesnakk... Nå har jeg aldri vært gift, men antar at ekteskap ligner på andre forhold.)

Så det BURDE kunne gå ann å holde økonomien relativt utenfor det hele hvis folk kjenner ansvarsområdene sine og er i stand til og holder dem.
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
Siste endring: 1 år siden Av AbduAllah.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8432

GNG skrev:
Men har mannen større rettigheter over kona? Jeg spør ved tanke på disse versene:

"If I were to order anyone to prostrate himself before another, I would have ordered a woman to prostrate herself before her husband". [At-Tirmidhi]

“Any woman who dies, and her husband is pleased with her, will enter Paradise.” (Bukhari and Muslim)

Fant også noe om at Allah ikke vil akseptere en kvinnes bønn eller gode handlinger om ektemannen ikke er fornøyd med henne, men ikke noe om motsatt.

Assalamu Alaykum søster.

Det du siterer er Hadith.

Jeg anbefaler denne artikkelen som svarer på akkurat det spm. som du stilte (Men har mannen større rettigheter over kona?):

Men and Women's Rights in Islam:

Equal or Equally Balanced?

Les gjennom hele artikkelen InshaAllah, og del gjerne flere synspunkter med oss etter det.
  • zaruc
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Poeng: 2450
Siste endring: 1 år siden Av zaruc.

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8433

zaruc skrev:
GNG skrev:

Assalamu Alaykum søster.

Det du siterer er Hadith.

Jeg anbefaler denne artikkelen som svarer på akkurat det spm. som du stilte (Men har mannen større rettigheter over kona?):

Men and Women's Rights in Islam:

Equal or Equally Balanced?

Les gjennom hele artikkelen InshaAllah, og del gjerne flere synspunkter med oss etter det.

Wa aleykum salam.

Åja, det er Hadith ja. Jeg kan ikke dette med Fatwa, Hadith og sånt helt.

JazakhAllah kheyr for linken =) Tror jeg forstår det bedre nå inshaAllah. Men det er fremdeles litt uklart med dette at en kvinnes bønn og gjerninger ikke blir godtatt om mannen er misfornøyd med henne. Er dette Salah eller Dua? Leste også at en slave som er ulydig mot eieren og en som er full vil heller ikke få sine bønner og gjerninger godtatt. Fant det her: www.islamic-sharia.org/marriage-fatwas-related-to-women/denying-husbands-marital-rights-2.html

Det jeg mente med spørsmålet om mannen har større rettigheter over kona enn det hun har over han var at jeg har lest det at mannens rettigheter over kona er større enn hennes rettigheter over han. Er det ment som forsørging osv.? For når jeg leser at hans rettigheter er større får jeg det bildet at hans rettigheter betyr mer og det er mer alvorlig om de brytes.
  • GNG
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder

Sv: Spørsmål ang. ekteskap og kvinner 1 år siden #8435

Du tar opp to ting.

1. Om en ulydig kvinnes bønn ikke blir akseptert refererer til Salah eller Dua'a. Dette må jeg sjekke opp.

2. Om menn har større rettigheter enn kvinner. Det finnes flere aspekter ved dette, og jeg er usikker på hvordan jeg kan forklare det, men et aspekt av dette er forklart i linken jeg postet hvor det kommer frem at kvinner og menn ikke har samme rettigheter, men totalt sett er antall rettigheter balansert opp mot hverandre.

Men angående om det er like alvorlig om en mann bryter sine rettigheter i forhold til en kvinne som bryter sine rettigheter, så ja det er like alvorlig ut ifra det jeg vet. Akkurat som om en kvinne som synder og en mann som synder, de får samme straff for synden. Så at mannens rettigheter betyr mer enn kvinnens rettigheter er noe som ikke stemmer, begge har sine rettigheter og uansett hvilke rettigheter som brytes så er det en alvorlig sak.

Jeg anbefaler også disse forklaringene av Dr. Muhammad Salah:

• zaruc
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Poeng: 2450
Moderatorer: Madia, Fahad, zaruc, j-jasmin, Ujjal
Det tok 0.67 sekunder å laste siden