Sat05192012

Sist oppdatert:22:42:23

Fajr 02:57 Soloppg. 04:27 | Dhuhr 13:19 | Asr 17:39 | Maghrib 22:02 | Isha 23:32 Månedsvisning

Back Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden?

Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11502

Salam Alaykum.

Dette emnet handler om muslimer som ikke gir sine barn en religiøs oppdragelse. Jeg kjenner mange muslimske familier som fokuserer og satser med penger og tid på barnas fremtid. De betaler masse penger for barnas aktiviteter, private skoler, legeutdanninger bare for at barna skal få en bra fremtid, men de lærer dem aldri hvem Allah er, hvordan og hvorfor en muslim ber. Jeg synes det er så utrolig trist at de prøver å sikre barnas fremtid, men ikke redder dem fra evig fortapelse i jahannum. De vil jo barnas beste, og det er derfor de bruker masse tid og energi for å sikre deres fremtid, men jeg lurer på hvorfor de ikke tenker på etterlivet? Er det fordi deres imaan er veldig svak eller er det fordi mennesket fortrenger det en ikke kan se og føle her og nå? Mange av de som ikke lærer barna sine noe om islam leser salah og gjør annen ibadah selv, hvorfor lærer de ikke det til barna da? Mange muslimske jenter og gutter når de begynner å praktisere må lære alt fra bunnen noe som de egentlig burde ha lært fra barndommen, men da har foreldrene deres vært opptatt med å gi dem verdslig oppdragelse.

Hva er deres tanker rundt dette?
  • Kiran
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1131
  • IN Medal for 1 000 Points
Følgende bruker har takket deg: Fatima E

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11503

Desverre er det ofte slik att mange ikke våkner før en alvorlig hendelse inntreffer de næmeste, som att noen i familien .f.eks dør i ung alder i en ulykke ol. Og mange er nok så betatt av denne verden att Gud kanskje ikke viser dem den rette veien før det er for sent. Uansett, kan være mange grunner.
  • starlight
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Poeng: 84
Siste endring: 7 måneder, 2 uker siden Av starlight.
Følgende bruker har takket deg: Kiran

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11504

Salam alaykoum!
Viktige tanker, som vi alle burde spørre oss oftere.

Her er en video som handler litt om dette emnet, på en meget smart og bra utført måte, mashaAllah, som en bror sendte meg:
  • no_compromise
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • La Illah ill Allah
  • Poeng: 531
Følgende bruker har takket deg: Kiran, Fatima E

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11506

Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said:

“How many people have caused misery to their own children, the apples of their eyes, in this world and in the Hereafter, by neglecting them, not disciplining them, encouraging them to follow their whims and desires, thinking that they were honouring them when they were in fact humiliating them, that they were being merciful to them when in fact they were wronging them. They have not benefited from having a child, and they have made the child lose his share in this world and in the Hereafter. If you think about the corruption of children you will see that in most cases it is because of the parents.”

[Tuhfat al-Mawlood, p. 146]
From: Maktaba asalafiya
  • UmmAdam
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • حَسْبِيَ اللهُ
  • Poeng: 570
‘Statements cannot be correct except with actions; Statements and actions cannot be correct except with an intention; and statements, actions and an intention cannot be correct except according to the Sunnah.’ Hasan Al Basri

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11507

salamo aleykum
subhaneAlllah det er så trist, med slike foreldere. Penger, jobber kommer og går. men Allah er den eneste som står til evig tid, og det er han som virkelig! gjør vår liv noe å leve får. For et forferdelig liv det er når man ikke har Allah i det.

Jeg tenker de forelderene som gjør det egentlig vet kjempe lite om relgionen sin, og vet ikke at de faktisk har ansvaret med å lære dem. Det var noen i klassen min før, som hadde blitt 15 og som fortsatt ikke bedde fordi forelderene sa at det kunne de lære seg når de ble større, men nå måtte de konsentere seg på utdanning. Bare de kunne vite at når som helst døden kunne banke på dems dør.

wasalam
  • Neriman
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 877
يقول الله عز وجل: ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ﴾ (آل عمران: 31)، ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي﴾ أي فاتبعوا رسول الله
Siste endring: 7 måneder, 2 uker siden Av Neriman.

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11508

Salam Alayikum

utrolig trist men sant ....
  • Fatima E
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Praise be to Allah
  • Poeng: 129
<i>"O ye who believe! the law of equality is prescribed to you in cases of murder: the free for the free, the slave for the slave, the woman for the woman. But if any remission is made by the brother of the slain, then grant any reasonable demand, and compensate him with handsome gratitude, this is a concession and a Mercy from your Lord. After this whoever exceeds the limits shall be in grave penalty. (The Noble Quran, 2:178)"</i>

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11509

"Det var noen i klassen min før, som hadde blitt 15 og som fortsatt ikke bedde fordi forelderene sa at det kunne de lære seg når de ble større, men nå måtte de konsentere seg på utdanning. Bare de kunne vite at når som helst døden kunne banke på dems dør. "

Det er det dummeste jeg har hørt... Det ER jo utdanning å lære seg å be... Dessuten er det obligatorisk å be når de kommer i puberteten. (og sunnah å gjøre det før puberteten).

Folk har så sprø ideer...
  • AbduAllah
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
  • SubhanAllah! Priset være Gud i det høyeste!
  • Poeng: 3369
På dommedag vil alle få to bøker, en med gode gjerninger og en med synder. Og for å gjøre ting rettferdig så har Gud presentert menneskeheten med Koranen; som forteller i detalj alle kriterier som Allah dømmer etter, slik at vi kan leve liv som gir oss størst mulig belønning. Man kan selv bestemme om man vil følge Koranen , men den som er utakknemlig og skjuler Guds rettigheter, får "lønn" for strevet sitt også. Allah er den mest barmhjertige og nådefulle, men husk Allah er også den mest rettferdige, så vær ikke urettferdig! Ikke gjør deg fortjent til den ekstreme varmen av evig ild, men gjør det som er godt og gi Allah det som er hans rett. Tenk hva skaperen av vårt enorme univers kan belønne folk med hvis han vil

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 2 uker siden #11511

Takk for alle svar. Vi trenger opplysningsarbeid da'wah for disse menneskene så de forstår hva de gjør mot egne barn. Vil barna som ikke blir lært om Islam av sine foreldre syndige? Foreldrene planter jo ikke den frøen av imaan i dem så hvordan skal de vokse opp som moumin, og hvordan skal de innse at Allah er deres herre? Jeg ser på fødtmuslimske ungdommer som stiller spørsmålstegn ved Allahs eksistens.. så ille er det blant noen familier.

no_compromise: Den videoen var veldig relevant. Takk.
  • Kiran
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
Følgende bruker har takket deg: no_compromise

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 1 uke siden #11567

As alamo alaykom brødre og søstre.

Det er veldig trist at ikke foreldrene tenker litt mer på det.

Jeg konverterte til Islam i 2008 og har gjennom de 3 årene som muslim lært mye om Islam.
Jeg har små barn som jeg ønsker skal få muligheten til å lære det jeg har lært men hvordan
kan jeg hjelpe de foreldrene som er ny konverterte og har litt større barn?
Hva kan de gjøre så det blir lettere for de å lære sine barn om Islam?
  • jamila
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Poeng: 275
As salamo alaykom

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 1 uke siden #11568

jamila skrev:
As alamo alaykom brødre og søstre.

Det er veldig trist at ikke foreldrene tenker litt mer på det.

Jeg konverterte til Islam i 2008 og har gjennom de 3 årene som muslim lært mye om Islam.
Jeg har små barn som jeg ønsker skal få muligheten til å lære det jeg har lært men hvordan
kan jeg hjelpe de foreldrene som er ny konverterte og har litt større barn?
Hva kan de gjøre så det blir lettere for de å lære sine barn om Islam?

aleykum al salam
det hadde vært fint med en foredrag om hvordan man gir den riktige islamiske oppdragelsen.
  • Neriman
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 877
يقول الله عز وجل: ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ﴾ (آل عمران: 31)، ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي﴾ أي فاتبعوا رسول الله

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 1 uke siden #11571

Det å være i startfasen som ny muslim er en utfordring.
Vi kann veldig lite og derfor blir det litt vanslkleig å lære våre barn.
Ja ettforedrag hadde vært kjempe lurt.
  • jamila
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Poeng: 275
As salamo alaykom

Sv: Hvorfor redder de ikke sine barn fra ilden? 7 måneder, 1 uke siden #11576

Salam søster Jamila

Jeg forslå at du starter en ny tråd om hvordan nye muslimer skal gi oppdragelse til sine barn i henhold til Islam. Det er sikkert mange som lurer på det.
  • Kiran
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Side:
  • 1
Moderatorer: Madia, Fahad, zaruc, j-jasmin, Ujjal
Det tok 0.22 sekunder å laste siden