Sat05192012

Sist oppdatert:22:42:23

Fajr 02:57 Soloppg. 04:27 | Dhuhr 13:19 | Asr 17:39 | Maghrib 22:02 | Isha 23:32 Månedsvisning

Back Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen?
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen?

DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen? 6 måneder siden #11944

Muslimske skoleelever skjøvet ut i kulden om de ber

Ledelsen på Ulsrud videregående nekter de muslimske elevene å be på skolens område. De muslimske elevene tvinges indirekte til å måtte velge mellom religion eller skolegang.
Ifølge Østlandssendingen nekter ledelsen på Ulsrud videregående elever å be på skolens område.

Etter at skolen nektet de muslimske elevene å praktisere religionen sin ved å utføre bønn har elevene blitt skjøvet ut på en kald parkeringsplass om de ønsker å utføre sine bønner.

«Det er veldig kaldt. Jeg fryser og det er utrolig vanskelig å konsentrere seg om bønnen når det er så kaldt.» sier Ibrahim El Kadi til NRK.

Muslimer ekskluderes utdanning
Bønnen er den andre søylen i islam etter trosbekjennelsen som innebærer det å tro at det kun finnes én Gud og at Muhammed er Guds sendebud. Bønnen blir i islam ansett som obligatorisk for muslimer og må bes på bestemte tider som ikke kan utsettes.

«Dette er et meget diskriminerende tiltak som ekskluderer muslimer fra å ta utdannelse om de ønsker å praktisere sin religion. Skolen tvinger indirekte elevene til å velge mellom islam og skolegang når de nekter elevene å be.» sier Fahad Qureshi, leder for Islam Net.

De elevene som ikke makter å bli skjøvet ut i kulden for å be, vil stå mellom å bytte skole eller slutte utdanningen.

«Ikke alle elever er like sterke og tåler å be ute i kulden. For de andre praktiserende muslimer står valget mellom å bytte skole eller slutte utdanningen om skolen ikke opphever sitt forbud.», sier Qureshi.

Helsefarlig forbud

Elevene har ikke tenkt å gi seg selv om det ender med at de fryser i hjel.

«Vi fryser, men vi gir ikke opp før vi har fått et bønnerom. Vi kommer til å be her ute selv om det kommer snø», sier Aslihan Bozkurt og Rahma Adem til NRK.

Før muslimer utfører den obligatoriske bønnen må de vaske hender, ansikt, armer, og føtter. Om elevene må fortsette å be ute på parkeringsplassen kan det ha helsefarlige konsekvenser.

«Hvis muslimer må be ute i snøen når det er -20 grader, og det rett etter å ha vasket kroppen, tror jeg ikke det er særlig fordelaktig for helsen. Ikke minst kan det gå utover konsentrasjonen til elevene når de kommer inn igjen og er iskalde», sier Qureshi.

Rektor på Ulsurd ønsker ikke å uttale seg i saken, men han sier at han er i en dialog med elevene, ifølge NRK.
  • Fahad
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Islam - Way of Life
  • Poeng: 2444
  • IN Medal for 1 000 Points
Hvis det som er skrevet er korrekt er det på grunn av Allahs veiledning, og hvis det er noen feil er det jeg som har gjort disse feilene, og Allah vet best.
Siste endring: 6 måneder siden Av Fahad.
Følgende bruker har takket deg: zaruc

Sv: DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen? 6 måneder siden #11945

Etter alle artiklene om elevene på Ulsrud VGS har det oppstått mye debatt rundt det å be på skolen. Vi oppfordrer alle muslimske ungdommer å lese gjennom denne debatten slik at de er forberedt på å konfrontere og svare på argumentasjon som kan komme i favør for å nekte muslimer å be på skolen eller andre steder.

Filmprodusenten Ulrik Imtiaz Rolfsen sier:
De aller fleste pakistanske foreldrene ønsker at barna skal be, for å "vise" andre hvor gudfryktige og lydige barn de har. Det er en målestokk på hvor "suksessfulle" pakistanske foreldre er. Likeledes vil de ofte bruke andre barns "unnfallenhet" til å vise at egne barn er bedre enn andres barn. Måten de "viser" dette er ved å sladre om det. Barn som er gudfryktige (eller lydige mot foreldrene) og derfor ber, vil fortelle hjemme om de som ikke ber, og dermed vil dette spre seg i miljøet, og de barna som ikke ber vil bli presset av sine foreldre til å be. Dette vil gi barn med muslimske foreldre en enda vanskeligere oppvekst, og medføre at skolen blir enda et sted hvor deres moralske oppførsel vil kunne "måles". De foreldrene som ikke er så strenge med sine barn, vil føle at de må bli det, for skolens bønnerom blir et "utstillingsvindu" som viser hvor "dårlige" foreldre de er. Det er i miljøet viktig å respektere de såkalte "Pakistanske grunnverdiene", dvs moralpolitiets verdier, men barn som vokser opp i Norge burde ikke utsettes for dette på skolen enda mer enn de gjør idag. Dette vil øke gapet mellom "oss" og "dem" - for det understreker at noen barn er annerledes. Norsk skole bør ikke fremme segregering. Norsk skole vil ikke ha nubbsjans til å oppdage denne rykteflommen, og dermed vil bønnerom tvinge mange flere barn inn i pietismen - og dermed også pietismens evige, skjulte alternativ: dobbeltlivet.

Jeg skrev:
Ulrik Imtiaz Rolfsen, om du er muslim eller ikke vet jeg ikke, men om du personlig har opplevd dårlig behandling av pakistanere er det intet grunnlag for å generalisere pakistanske foreldre, for det du sier er bare sprøtt! Jeg er vokst opp i en pakistansk familie og kjenner uttalige andre pakistanere som også er det. Aldri og jeg gjentar, aldri, har det noensinne blant alle pakistanere jeg kjenner vært slik at våre foreldre måler ''hvor religiøse'' barna er. Om det har skjedd med deg så hold det for deg selv. Jeg ba ikke når jeg gikk på VGS, for da var jeg ikke så praktiserende, i dag kunne jeg ikke gått på VGS om jeg ikke kunne fått be! Så for de religiøse betyr et slikt forbud at det ikke er mulig å gå på norsk skole. Er det du vil oppnå? Vil du ekskludere troende muslimer fra skolegang? Hvis ikke, så bør dette tiltaket som du fremmer slås hardt ned på! For dette tiltaket fører til ekskludering av praktiserende muslimer for skolegang. På den ene siden snakkes det om integrering, og på den andre siden legges det opp til at muslimer ikke skal få gå skolen om de skal praktisere religionen sin. Holdningene du forfekter kan til vanlig ikke forventes av andre enn islamofober.

Ifølge Ulriks forståelse virker det som om man kan bannlyse alt som ikke er korrekt i hans virkelighetsoppfatning. Må vi ikke i følge denne retorikken også forby moskeer, kirker, synagoger og alt annet som har med religion å gjøre fordi noen foreldre ''måler barna sine på en religiøsitetsskala''? Hva om noen foreldre legger press på barna sine til å spille fotball i friminuttene fordi på foreldremøtene pleier dem å måle hvem som har de flinkeste barna. Dette medfører at ungdommer som ikke liker fotball blir presset til å spille det. Skal vi da forby fotball i frimuttene? Dette er en lite saklig måte å argumentere på!

Marie Aalen skrev:
Fahad, hvis du at du ikke kunne gått på VGS hvis du ikke kunne be, så viser dette hvor galt dette bærer når det gjelder integreringen. Et annet eksempel er nykonservative muslimer som forteller unge at de ikke får håndhilse på folk av motsatt kjønn. Men dette setter de seg selv utenfor store deler av arbeidslivet, dvs alle yrker der man skal omgås andre mennesker og der det i Norge anses som uhøflig å ikke håndhilse. Å fremme religionsutøvelse som er så tilpasningsutdykting er å gjøre folk en stor bjørnetjeneste

Morten Ruda skrev:
Ulriks innlegg handler om mobbing slik jeg ser det... dersom elever skal bli mobbet for at de ikke ber, enten de er muslimer, jøder eller kristne, er det bedre at de foretar seg dette i sine respektive moskeer, synogoger eller kirker. Jeg har bare traumatiske opplevelser med kristendomsfaget i skolen.

Jeg skrev:

Marie, det er sant at det da er et problem med integreringen. Husk at integrering går begge veier og at assimilering går en vei. Muslimer er mennesker de også, de er ikke dyr. De har like mye rett til skolegang som andre. Å oppfordre til et tiltak som medfører ekskludering av praktiserende muslimer fra skolen, er motbydelig og imot kjerneverdiene av det norske samfunn som er respekt og toleranse overfor også de som er annerledes.

Morten, siden elever mobbes fordi de ikke spiller fotball eller ikke er så gode, er det ikke da bedre å forby fotball på skolen og kun tillate det utenfor skolen. Fordi noen muslimer blir mobbet (hvis det er noen som blir det), hvorfor skal bønn forbys når ikke fotball forbys?

Deres argumenter gjenspeiler et veldig trist bilde hvor det er dere som har den ''objektive sannhet'' og alle som er uenige må rokkes vekk. Det er nettopp slike annerledes-fiendtlige holdninger som skaper ''dere'' og ''vi''. Jeg skulle helt ærlig trodd at det var mer forståelse og kjærlighet mellom mennesker i det norske samfunnet etter utøya tragedien, men fremmedfiendtligheten eksisterer fortsatt!

Morten Ruda skrev:
Fahad, jeg kunne ikke vært mer enig med deg i at man bør forby fotball på skolen. Jeg simpelthen HATER fotball! Så der er vi iallfall enig! Eller er vi det?

Jeg skrev:
Hva med basket, volleyball, all idrett, og hva med kortspill, eller hva med å hoppe tau, skal vi forby alt sammen kanskje? Hvorfor ikke forby skolegang fordi noen elever mobbes?

Morten Ruda skrev:
Jeg synes dette er en spennende debatt nettopp fordi det må være plass til alles meninger...og nå fikk vi jo skikkelig lufta alles meninger også....kanskje vi alle lærte noe i dag av å lese hveradnres innlegg?

Jeg skrev:
Jeg håper vi alle har lært noe ja.

Gulfam Raja skrev:
Det håper jeg iallefall morten. Synd at noen mennesker skl si feil sånn at det blir mistolkninger og religionfrykt samt fremmedfrykt blant dem som ikke vet så mye om innvandrere generelt

Marie Aalen skrev:
Nei, jeg mener at du som er voksen, Fahad, må si til ungdommene at de må kunne be etter skoletid slik du godt vet at det er mulighet for. Ikke la dem ekskludere seg selv unødvendig. Min muslimske exmann ber alle 5 bønnene om kvelden, det er ikke noe problem for ham.

Jeg skrev:
Flott for xmannen din, ifølge andres verdier ber man ikke i det hele tatt. Saken her handler ikke om din xmann ber på skolen, hjemme eller ikke i det hele tatt. Det får være hans sak. Om han mener at bønn skal skal bes til riktig tid eller ikke, forandrer ikke det faktum at praktiserende muslimsk ungdom som er overbevist om sin religiøse praksis og anser det som obligatorisk å be til de fastsatte tider i islam, skal bes velge mellom å ofre sin religion eller skole. Jeg synes det er farlig at samfunnet viser denne tendensen til å utvikle seg i en retning hvor alle andre må tilpasse seg sin egen forståelse av rett og galt.

Elisabeth Norheim skrev:
Pussig at Morten av alle er tilhenger av ekskludering. Han nyter jo selv av fruktene av de som har gått foran han og kjempet mot fordommer.

Axel Hellstenius skrev:
Hvorfor kan ikke religøse pakistanere gå på en norsk skole som er UTEN bønnerom? De har da klart det før?

Jeg skrev:
Hvorfor? Spiller det det noen rolle for deg? Så fremt de ikke tvinger deg til å adoptere deres religion, hvorfor skal du tvinge dem til å forkaste sin?

Axel Hellstenius skrev:
Har jeg sagt noe om forkaste religionen sin?

Jeg skrev:
Er det viktig om du anser det å droppe bønnen som det å forkaste religionen deres, eller er det dem som kan avgjøre om det å droppe bønn er å forkaste religionen?

Elisabeth Norheim skrev:
Ja, Axel - men du må følge HELE Fahads resonnement som står lengre oppe i tråden

Axel Hellstenius:
Det som spiller rolle for meg er muligheten - som Ulrik påpeker - at dette lager skiller. Det er synes ikke jeg virker forlokkende.

Jeg skrev:
Alle Ulriks og dine argumenter har jeg allerede tilbakevist i mine innlegg lenger opp i tråden. Om du ikke kan svare dem, er det heller ingen hensikt å bare repetere det som allerede er tilbakevist.

Axel Hellstenius skrev
For meg er tro en personlig ting. Jeg bruker mye tid på min egen. Og gjør det i de rom som er tilgjengelige. Jeg er ganske sikker på at i de fleste tilfeller vil det la seg gjøre å få bedt - når man skal gjøre det - på hensiktsmessige steder. Etter min mening skal skolen IKKE være et sted for religion utover det den enkelte ønsker - og klarer - å gjennomføre. Den skal være et sted å lære noe man ikke kan, og hvor man er sosiale sammen.

Idris Salem skrev:
Axel: vi er i en ny epoke nå, det er ikke som for en del år tilbake, hvor Islam ikke stod sterkt for enkelte muslimer, flere praktiserende nå. Det som lager skille er når kristne får egne bønnerom hvor de kan be som er realiteten på en del ungdomsskoler, er ikke det ekskluderende på vegne av mulimer?

Jeg skrev:
Axel, flott! Hvis det er en personlig ting, hvem har da gitt deg retten til å nekte andre å utøve religionen sin, er det ikke deres personlige valg?

Ulrik Imtiaz Rolfsen
Ang. min påståtte manglende kjennskap til pakistanere:
Min pakistanske familie teller mellom 300-400 individer i Oslo, og et således blant de største. Siden jeg jevnlig har kontakt med mange av dem og mange andre som jeg treffer gjennom jobb, og endog har inngående samtaler med endel, anser jeg meg som en kjenner. Min bakgrunn som aktiv på Antirasistisk senter helt fra 1981 gjør også at jeg vet et og annet. Dessuten har min posisjon som regissør av Izzat og Taxi (hvor jeg på begge utførte omfattende research), samt mine utspill i media, brakt meg i kontakt med bokstavelig talt tusenvis av pakistanere i Oslo. Når jeg i tillegg bare er halvt pakistaner - som gjør at jeg forstår problemstillinger, men ikke anses for en som forteller ting videre, så opplever jeg å bli fortalt mange "hemmelige" historier. Alt dette gjør at jeg nok har vel så bredt innsyn i den pakistanske kulturen i Oslo som noen annen.
Men dette betyr ikke at alle har det slik jeg beskriver. Men mange.

Å fri skolen fra religiøs påvirkning har vært en viktig kamp i Norge de siste 50 år fordi det begrenser barns- og foreldres valgfrihet. At noen nå forsøker å gjenninnføre religiøs praksis i skolen er således et tilbakesteg for samfunnet.

At noen i denne tråden påstår at det ikke finnes sladder i det pakiatanske miljøet i Oslo som påvirker barns-, unges- of voksnes handlinger er så virkelighetsfjernt at jeg spør meg om de enten ikke har like god innsikt som meg, eller om de har en skjult agenda. Husk: som 'bastard' i det pakustanske miljøet har jeg opplevd sladder og nedsettende bemerkninger om meg selv i snart 40 år. Jeg VET hva jeg snakker om. Om dere som kritiserer meg ikke har opplevd sladder, så er det muligens fordi dere lever etter såkalte "pakistanske grunnverdier". De som derimot tør å være annerledes, har i alle år blitt mobbet av andre pakistanere (Iram Haq, Shabana R, Adil Khan, etc).
Sladderen i samfunnet kveler friheten, og så lenge en skole er et så gjennomsiktig samfunn hvio alle kjenner alle, mener jeg det er fare for at sladderen vil føre til at de som ikke ber vil bli omtalt i miljøet, dvs sladret om.
Det - og det faktum at norsk skole ikke er en religiøs arena - gjør at jeg mener bønnerom er feil vei å gå.
Vi er alle et "vi" i Norge. Det er ikke lenger lov å si "oss" og "dem". Bønnerom vil tvinge barn til å "velge side" - det vil skape et skille. Jeg er ikke mot religion, men jeg er mot å blande religion inn i skolen.

Jeg skrev:
Det virker som om du ikke har lest noe av det jeg har skrevet her Ulrik Imtiaz Rolfsen. Absolutt alt du har repetert her har allerede blitt tilbakevist. Om du kjenner en del pakistanere er muligens sant. Jeg kjenner også en del pakistanere og det er ikke sant i mitt miljø. Du kan ikke generalisere på basis av at du som ''bastard'' som du kaller det, har opplevd negative ting, noe du selvfølgelig ikke burde ha opplevd. Uansett om den fremstillingen du legger frem av det pakistanske miljøet skulle være riktig, har det absolutt ingen verdi da hele argumentasjonen din er basert på feil grunnlag. Jeg skrev:

Ulrik Imtiaz Rolfsen, om du er muslim eller ikke vet jeg ikke, men om du personlig har opplevd dårlig behandling av pakistanere er det intet grunnlag for å generalisere pakistanske foreldre, for det du sier er bare sprøtt! Jeg er vokst opp i en pakistansk familie og kjenner uttalige andre pakistanere som også er det. Aldri og jeg gjentar, aldri, har det noensinne blant alle pakistanere jeg kjenner vært slik at våre foreldre måler ''hvor religiøse'' barna er. Om det har skjedd med deg så hold det for deg selv. Jeg ba ikke når jeg gikk på VGS, for da var jeg ikke så praktiserende, i dag kunne jeg ikke gått på VGS om jeg ikke kunne fått be! Så for de religiøse betyr et slikt forbud at det ikke er mulig å gå på norsk skole. Er det du vil oppnå? Vil du ekskludere troende muslimer fra skolegang? Hvis ikke, så bør dette tiltaket som du fremmer slås hardt ned på! For dette tiltaket fører til ekskludering av praktiserende muslimer for skolegang. På den ene siden snakkes det om integrering, og på den andre siden legges det opp til at muslimer ikke skal få gå skolen om de skal praktisere religionen sin. Holdningene du forfekter kan til vanlig ikke forventes av andre enn islamofober.

Ifølge Ulriks forståelse virker det som om man kan bannlyse alt som ikke er korrekt i hans virkelighetsoppfatning. Må vi ikke i følge denne retorikken også forby moskeer, kirker, synagoger og alt annet som har med religion å gjøre fordi noen foreldre ''måler barna sine på en religiøsitetsskala''? Hva om noen foreldre legger press på barna sine til å spille fotball i friminuttene fordi på foreldremøtene pleier dem å måle hvem som har de flinkeste barna. Dette medfører at ungdommer som ikke liker fotball blir presset til å spille det. Skal vi da forby fotball i frimuttene? Dette er en lite saklig måte å argumentere på!

Vennligst svar på alle argumentene som er lagt frem istedenfor å repetere det som allerede er tilbakevist.

Ulrik Imtiaz Rolfsen sier:
Jeg respekterer at enkelte ikke mener det samme som meg. Jeg reagerer bare på at jeg blir fremstilt som en som ikke kjenner pakistanere. Ang. muslimer, jøder, kristne og andre religiøse ønsker jeg dem frihet til å dyrke sin religion. Det er tillatt for muslimer å både hoppe over bønn, eller be uten bønnerom om de er på reise. Det norske samfunnet har jobbet hardt for sekularisering - bla som en del av den antirasistiske bevegelsen på 80tallet, hvor bla. pakistanere kjempet for å unngå kristendom. Derfor blir gjenninnføring av religionsutførsel - nå med en ny religion - i skolen et paradoksalt tilbakesteg. Vi har religionsfrihet, bruk den. Etter min research tilbys det så og si aldri bønnerom for andre religioner enn islam i det pakistanske skolevesen.

Jeg skrev:
Ulrik Imtiaz Rolfsen, ifølge din forståelse er det kanskje tillatt å hoppe over bønn, men hva med de andre tusenere av muslimer i Norge som ikke deler din forståelse? Skal disse ungdommene som anser det som obligatorisk å be bønnen til den tid det er foreskrev i islam, måtte velge mellom religionen sin og skolegang? Det er dette som et paradoksalt tilbakeslag for det norske samfunnet. Om muslimer krever at ikke-muslimer på skolene skal utsettes for forkynning, kan du sammenligne det med ''at pakistanere har jobbet hardt for å unngå kristendommen''. Om kristne ber på skolen, plager det ingen pakistanere (ikke at jeg helt skjønner hvorfor du hele tiden snakker om pakistanere, det finnes muslimer fra alle land), hvorfor skal det plage noen at muslimer ber?

Er det ikke litt hyklersk at skolen ikke har forbudt kristne, buddhister, jøder eller til og med ateister å tilbe det de ønsker å tilbe på skolens arena? KUN muslimer er blitt forbudt og må gå utenfor skolens eiendom for å be. Ulrik, du snakker ut ifra personlige erfaringer og følelser, det er ikke legitimt å generalisere muslimsk ungdom basert på dine følelser.

Ulrik Imtiaz Rolfsen skrev:
Jeg går og baker brownies. Det slår meg at vi nok ikke kommer til å bli enige i kveld, Fahad/ Elisabeth.

Jeg skrev:
Vær forsiktig så du ikke finner en brownie surprise da

Grunnen til at jeg limer inn hele denne diskusjonen her er at mine brødre og søstre som blir konfrontert med denne typen argumentasjon vet hva de kan svare. Å nekte muslimer å be er som å nekte dem å være muslimer.
  • Fahad
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Islam - Way of Life
  • Poeng: 2444
Hvis det som er skrevet er korrekt er det på grunn av Allahs veiledning, og hvis det er noen feil er det jeg som har gjort disse feilene, og Allah vet best.
Siste endring: 6 måneder siden Av Fahad.
Følgende bruker har takket deg: zaruc, Aisha, Neriman

Sv: DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen? 6 måneder siden #11948

MashaAllah, veldig godt formulert gjennom hele diskusjonen.

Likte spesielt godt siste setning - LÆTTIS!

Wassalam
  • Aisha
  • FRAKOBLET
  • Senior Boarder
  • Poeng: 2709
Følgende bruker har takket deg: Fahad

Sv: DEBATT: Skal muslimer forbys retten til å be på skolen? 6 måneder siden #11949

salamo aleykum

jazaka Allah kahir for fine innlegg, takk for at Islamnet støtter disse elevene.
Og må nok si de er ikke de eneste som har vanskeligheter med å be på skolen. de har det verre en oss. insaAllah de får lov til å be på skolen. eks: på min skole. så får vi lov til å be ini skolen, men får ikke et onkelig sted, på en måte en indirekte nei. Allah hjelpe oss og gi sabeer til oss.

wassalam
  • Neriman
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 877
يقول الله عز وجل: ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ﴾ (آل عمران: 31)، ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي﴾ أي فاتبعوا رسول الله
Siste endring: 6 måneder siden Av Neriman.
Følgende bruker har takket deg: Fahad, Aisha
  • Side:
  • 1
Moderatorer: Madia, Fahad, zaruc, j-jasmin, Ujjal
Det tok 0.29 sekunder å laste siden