Sat05192012

Sist oppdatert:22:42:23

Fajr 02:57 Soloppg. 04:27 | Dhuhr 13:19 | Asr 17:39 | Maghrib 22:02 | Isha 23:32 Månedsvisning

Back Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Lese Koran over døde mennesker
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Lese Koran over døde mennesker

Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11538

Salam,

Jeg lurer på om det er bidaah å lese Koran for døde mennesker? I min kultur er det veldig vanlig å lese Koran flere ganger for å "gi belønning" til den avdøde. Nå nærmer min bestefars "barsi" (et år siden han døde), og jeg har fått beskjed om å lese halvparten av Koranen. Hva gjør man da? Jeg vet at det ikke er en måte profeten Saw har lært oss. Synes det er vanskelig å si at jeg ikke skal lese og derfor leser og ber til Allah om akseptere det.. På den andre siden vet jeg jo at jeg ikke hadde lest så mye Koran i løpet av en uke så sånn sett er det jo bra..
  • Kiran
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1131
  • IN Medal for 1 000 Points

Sv: Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11539

Han som er død for ikke den ajr, uansett hvor mye en leser. Som profeten sier når en dør så tar alle ting slutt bortsett fra tre: Et vel oppdratt sønn/datter, sadaqah som for eks når man gir til å bygge en moske eller andre ting og til slutt 3lim/ kunnskap som man har lært andre og de lærere videre som for eks Koran.
Her har du tafis av Imam Shafi på denne aya av Quranen: And that the human being can have nothing but what he has earned (good or bad)" (53:39)
Commenting on this ayah, Ibn Kathir rahimahullaah, said: "Imaam ash-Shafi'ee concluded from this ayaah that reciting the Qur'aan does not benefit the dead, because it is not from their doing and earning. For this reason, Allaah's Messenger sallallaahu 'alayhi wa sallam did not recommend it to his ummah, encourage them to do it, or guide them to it with a text or a hint. Nor was such a thing reported from any of the sahaabah rahimahullaah. Had this been any good, they would have preceeded us in doing it. Matters of worship must be limited to the texts, and are not liable to modifications based on analogies and opinions." (Tafseer Qur'aan il-'Adheem) It is in general true that one cannot benefit from other people's deeds after his death. But this has important exceptions detailed in this chapter
Er det en ting man kan gjøre for foreldrene sine er det Hajj etter de er døde men det er en betingelse der at man må har gjort hajj selv først. Så hvis foreldrene dine ikke har gjort hajj og de er døde så kan du gjøre det for dem..

Håper det gjorde ting klarere inshallah og Allah vet best-.
  • Haroon
  • FRAKOBLET
  • Fresh Boarder
  • Poeng: 67
And say: "Truth has (now) arrived, and Falsehood perished: for Falsehood is (by its nature) bound to perish."(17:81)
Siste endring: 7 måneder, 2 uker siden Av Haroon.

Sv: Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11540

As-Salaamu Alaykum.

Dette emnet er det Ikhtilaf om. Bl.a. mente Imam Ibn Abi Al-Izz at dette var greit og mente at de fleste var av denne meninger. Imam Malik og Imam Shafi'i var av de som var imot dette. De som tillot det sa allikevel at det ikke var tillatt å ansette noen som en Qaree for å lese Koranen over de avdøde, og de anså dette som Bid'ah siden ingen av Salaf gjorde dette. Det som definitivt er Bid'ah er å kalle inn en forsamling for å resitere Koranen for de avdøde. Det finnes ingen tekster som tillater koranresitering for de avdøde, men kun noen lærde som har sagt at det er greit. Vi har derimot bevis fra tekster for at de døde gagnes av Dua'a, veldedighet, fasting, Hajj og gjeld, selv om de lærde har vært uenige om Hajj og fasting. Når det gjelder koranresitering er det beste å la vær for å være på den sikre siden, og Allah vet best.
  • zaruc
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • Poeng: 2450
Siste endring: 7 måneder, 2 uker siden Av zaruc. Grunn: Rettet på en feil.

Sv: Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11543

Kiran skrev:
Salam,

Jeg lurer på om det er bidaah å lese Koran for døde mennesker? I min kultur er det veldig vanlig å lese Koran flere ganger for å "gi belønning" til den avdøde. Nå nærmer min bestefars "barsi" (et år siden han døde), og jeg har fått beskjed om å lese halvparten av Koranen. Hva gjør man da? Jeg vet at det ikke er en måte profeten Saw har lært oss. Synes det er vanskelig å si at jeg ikke skal lese og derfor leser og ber til Allah om akseptere det.. På den andre siden vet jeg jo at jeg ikke hadde lest så mye Koran i løpet av en uke så sånn sett er det jo bra..

Her er en relevant fatwa:

Resitere Koranen for å gi belønningen til de døde
  • Ujjal
  • FRAKOBLET
  • Moderator
  • ud'U ilaa sabiyli rab-bika bil Hikmati... [16:125]
  • Poeng: 1793
Only Allah To Fear

Sv: Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11545

Wa alaikum salaam wa rahmatu Allahi wa barakatuh.

Masha Allah mange gode svar. Vil bare tilføye et par ting.
For å svare riktig må vi dele spørsmålet i 2 deler for å få et mer nøyaktig svar.
Det første spørsmålet: Er det lov å lese quran for så å gi ajr til en som er dø?
Som akh Zaruc ma shaa Allah sa er det uenighet om dette med shafi`i og maliki som sier at dette ikke er tillatt, mens Hanafiya og hanabila sier at det er tillatt. Så er det noen av shafiya som ikke tillater dette sier at hvis man leser Quran, også sier når man er ferdig " O Allah hvis du har akseptert min resitasjon, så gi belønningen til...så er dette tilatt og regner dette under katagorien dua`a.

Jeg har lest hva sheikh Ibn Baz har sagt om tema, Og det han sier er at det finnes noen av ulama som har tillatt det, men det er feil. Jeg klarer ikke å lese at han sier dette er bida`a.
Også har jeg lest at sheikh Ibn Othaymin har sagt at dette er tilatt og belønningen insha Allah når den døde, Men det er ikke lov å samle seg for å gjøre det eller betale folk for det. Dette er oppfatningen til meste parten.

Andre spørsmålet, er det lov å sette speielle dager for lesingen? som feks at man skal lese halve Quranen før det har gått et år, eller som noen gjør de må lese surat yasin (...)antall ganger på dødsdagen(når det har gått et år,2 år,...)

Dette har jeg ikke lest at noen alim har tillatt og likner mer på bida`a
  • abuadam
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1072
Følgende bruker har takket deg: zaruc

Sv: Lese Koran over døde mennesker 7 måneder, 2 uker siden #11563

JazakAllah til alle dere som har svart. Alhamdulillah hvis en mulighet for dette er tillatt åpner seg så gjør jeg det, inshaAllah. Allah Swt har påbudt oss å respektere og følge våre foreldre i det gode, og dersom de er av den oppfatning at man kan gi ajr til de avdøde ved å lese Koran og gjøre dua, og denne praktiseringen ikke er bidaah så vil jeg gjøre det selv om jeg for min egen del hadde holdt meg på den sikre siden.

PS: Nei, det er ikke sånn at man må lese Koran et vist antall ganger, det er bare min mor som ville ha meg til å lese mest mulig.
  • Kiran
  • FRAKOBLET
  • Junior Boarder
  • Poeng: 1131
  • Side:
  • 1
Moderatorer: Madia, Fahad, zaruc, j-jasmin, Ujjal
Det tok 0.15 sekunder å laste siden